Štafeta - máš to ve svých rukou

anotace - odpolední blok

 

Vývoj a současná situace v církvi a pastoraci

 

Přednášející: Pavel Jajtner

Eroze křesťanských hodnot (pravdy, spravedlnosti, solidarity a svobody). Obavy a naděje. - Vývoj ve světové Církvi očima někdejšího diplomata při Svatém stolci. Církev pod tlakem agresívního ateismu. Aktivity papeže Benedikta XVI. a jeho diplomacie. - Církev v Evropě a České republice v bilanci dosavadního dvacetiletí. Problémy a perspektivy. - Podíl laiků na pastoraci a evangelizaci. Radosti a strasti katolických aktivistů. - Církev, křesťanská média a obnova české občanské společnosti. Jak tomu má být a jak tomu skutečně je se vztahem českých katolíků k politické angažovanosti. – Závěr: Civilizace lásky.

 

 

Osobní cesta víry vs. společenství, tradice

 

Přednášející: Aleš Opatrný

Výraz „víra“ je velmi obecný. Pokud si ujasníme, v čem je jeho specifický obsah v oblasti křesťanství, může se nám ukázat, že jde jen o zdánlivé protiklady mezi osobní vírou, sdílením ve společenství a tradicí. Skutečná křesťanská víra totiž nemůže být neosobní, pokud není sdílena, může chřadnout a druhým neslouží, a pokud není nesena tradicí, tedy předáváním zásadních obsahů, může být jen subjektivním konstruktem. Otázku tedy nevidím v tom, zda zvolíme to či ono, ale zda osobní cesta, společenství a tradice budou v takovém synergii, že budou živé a prohlubující se víře sloužit. O této synergii bychom mohli společně uvažovat.

 

 

Vývoj a aktuální otázky a problémy ve společnosti

 

Přednášející: Tomáš Sedláček

 

Je etika neekonomická?

Teze:

  • Pokud nejsou stanovena pravidla, nebo pokud se nevymáhá jejich dodržování, tak oportunitní chování, při kterém jeden hráč maximalizuje svůj užitek na úkor jiného slaví krátkodobý úspěch (viz devadesátá léta v českém podnikání, na burze atd.)

  • Teorie her - win-win strategie - nejpřínosnější pro společnost

  • Naše společnost je velmi bohatá a bod nasycení (bliss point) je v rámci našeho rozpočtového omezení, jinými slovy musíme se sami omezovat, nežijeme v době spotřebního nedostatku. Čím více mají v sobě lidé zakotvená etická pravidla, kterými se sami regulují, tím se

  • Když všichni jednají eticky, tak se snižují náklady ve společnosti

Příklad z knihy The Speed of Trust (Stephen R. Covey, Free Press 2006, str.15): Warren Buffet, aktuálně třetí nejbohatší muž světa podle žebříčku Forbes a manažer s velmi vysokým etickým standartem, kupoval v roce 2004 distribuční firmu McLane Distribution za $23 miliard od firmy Wal-Mart. Běžně taková transakce zabere asi půl roku a stojí miliony dolarů na auditorech, právnících a účetních, aby se překontrolovalo, že to co je v účetních výkazech odpovídá skutečnosti. Warren Buffet dokončil fúzi bez těchto nákladů a pouze během dvouhodinového jednání s šéfem Wal-Martu. Důvěra v etické chování druhého může ušetřit čas i peníze.

Když jsme si jisti, že např. všichni řezníci prodávají kvalitní maso, nemusíme mít inspekce, regulace, normy atd. Etické chování by šetřilo státu velké množství peněz a činí lidi svobodnějšími, protože není potřeba tolik regulací, zákonných norem, vyhlášek atd. Není potřeba tolik policistů, soudců, s trochou nadsázky ani vězení.

  • Statisticky se ukazuje, že nejbohatší společnosti jsou takové, které mají nejmenší úroveň korupce, kde je etika respektovaná.

  • Zavedení etické výchovy může napomoci formovat mladou generaci a z dlouhodobého hlediska tak, aby měli vnitřně zabodavané etické přínosy, rostla důvěra ve společnosti i v podnikání a snižovaly se tak náklady a korupce a další formy neefektivního chování z celospolečenského hlediska.

 

 

Jak žít s Bohem uprostřed světa

 

Přednášející: Kateřina Lachmanová

 

 

Absolventská beseda

 

Hosté: Pavel Bačo SJ,  Jiří Dubec, Karin Jajtnerová, Lenka Pospíšilová, Marek Výborný

Na ní se představí dřívější organizátoři Studentského Velehradu. Jejich povídání může být inspirativní jak pro současné studenty, tak pro ty, kteří už školní lavice definitivně opustili. Jaký je přínost aktivního studentského života? Jaký je odchod ze školy do pracovního a rodinného života? Je nějaká  možnost být i nadále aktivní v církvi? Jaké jsou vaše vlastní zkušenosti?